Projektování I.
Projekt nebo nápad "dělat muzeum" společně s dětmi vzešel z aktuálního stavu věcí.
Je třeba hned na počátku vysvětlit, že školství a historie v Bohdalicích bylo a jest
velmi úzce spjato a to zejména faktem, že se základní škola nalézá v budově bývalého zámku.
Když jsem začala učit (2007), hledala jsem způsob jak dětem dějiny co nejvíce přiblížit,
poutavě převyprávět nebo názorně ukázat. Z didaktického hlediska, což už tvrdil i Komenský - princip
přiměřenosti a názornosti je pro chápání učiva velmi důležitý a to je právě nejlépe proveditelné na
regionálních dějinách. Zkráceně řečeno: proč zpočátku plnit hlavy dětem historií na stovky kilometrů
vzdálenou když příběhy šlechty, osudy válek, poddaného lidu, jezuitského řádu, či školní budovy
a jiné si mohou takřka "osahat" pár kroků od školy….. Pak teprve na tento hmatatelný základ stavět
další vědomosti. A že na vesnici či v okolí neprobíhaly důležité či zajímavé události o kterých
by stálo za to vyprávět a zasadit je pak do kontextu dějin obecných? Nesmysl. Vždy když budeme
chtít (to je důležitá poznámka!), najdeme na "svých" regionálních dějinách něco zajímavého a takřka světového….
Zpočátku se tedy zrodila myšlenka vytvořit regionální učebnici, šitou na míru místním poměrům. Spolupracovaly na ni i děti. Malovaly na základě převyprávěných pověstí a příběhů. Mimo jiné měly také spoustu otázek, které právě ukazovaly cestu jejich zájmu. A pak už byl jen krůček k muzeu. I z toho důvodu, že mě pamětníci svěřovali spoustu historických materiálů a nebránili se tomu uložit je v muzeu.
Projekt spolupráce s dětmi na muzeu vlastně začal v okamžiku, kdy začaly chodit do muzejní dílny
jednak v rámci Regionálního kroužku a jednak v rámci interaktivní výuky dějepisu. Jejich nadšení
pro hlínu, staré pověsti, historii Mannerů včetně nadšeného přijetí každoročních Carských slavností
(kde si můžou zahrát na historické postavy) přišly na řadu nápady co by v našem muzeu mohlo ještě být.
A tak jsme začali malovat a kdo nechtěl malovat psal a plánoval návrhy například vybavení dílny, nebo spolupracoval na kreslení půdorysu sklepení. Projekt jsme podali i jako žádost o dotaci, ale bohužel neuspěli jsme. Každopádně pokračujeme dál.